Search
Close this search box.
Gezondheid
GEZONDHEID

A little bit of warmth is often the best prescription

Heeft u nog een andere vraag? Stuur een e-mail naar contact@gervi.be en wij helpen u met plezier verder.

Waarom is de KLAFS sauna of het SANARIUM een weldaad voor mijn gezondheid?

Een saunabad is meer dan slechts ontspannen. Het is een effectieve training voor alle basisfuncties van uw lichaam.

Een zweetkuur in een sauna werkt ook preventief tegen dagelijkse gezondheidsstoornissen zoals vermoeidheid, inspanningen, stress en verkoudheid (vooral gevreesd door sportbeoefenaars). Geen enkele andere methode kan, op zo korte tijd, zonder het lichaam veel te belasten, zo sterk en grondig de bloedsomloop stimuleren en het lichaam ontspannen.

Tien redenen waarom wekelijks een KLAFS sauna nemen gezond is

1. Saunabaden verlaagt uw bloeddruk

Regelmatig saunagebruik stabiliseert en verlaagt de bloeddruk. In bepaalde gevallen konden patiënten met hoge bloeddruk zelfs volledig stoppen met hun medicatie.
OPGELET: In het geval dat u specifieke medicatie neemt (bijvoorbeeld Bètablokkers) om uw bloeddruk te verlagen, kan deze medicatie gedeeltelijk verhinderen dat uw hart sneller gaat slaan. Op deze manier wordt de vermeerderde bloedtoevoer die nodig is om af te koelen “geblokkeerd”. Neem in dit geval daarom steeds contact op met uw huisarts. Deze kan u, op basis van uw persoonlijke situatie, advies geven over saunagebruik. Zolang uw bloeddruk, of een andere aandoening of ziekte, niet stabiel is, kan u uw lichaam best niet extra belasten door saunagebruik.

2. Regelmatig een sauna of SANARIUM nemen traint uw cardiovasculair systeem

De sleutel naar gezondheid bij saunagebruik ligt in de afwisseling tussen warm en koud. De hitte van de sauna stimuleert uw zenuwstelsel en doet uw bloedvaten uitzetten. De koude waterbehandeling tijdens de afkoeling doet de bloedvaten opnieuw samentrekken. Bijgevolg is een saunabad een zeer effectieve training voor het vasculaire systeem, die leidt tot een verbeterde bloedcirculatie in het hele lichaam. Deze “bloedvatengymnastiek” is zeker een opportuniteit voor uw aders, die door hun dunnere spierwanden, weinig kans hebben om getraind te worden.

3. Sauna versterkt uw immuunsysteem

Een regelmatig saunabad – idealiter één keer per week – traint uw hart en bloedsomloop op een zachte, efficiënte wijze. Door de wisselwerking van warm en koud – en door de grotere productie van antistoffen in de slijmvliezen – wordt het lichaam gehard en is daardoor beter bestand tegen infecties. Tijdens het zweten in de sauna wordt het weefselvocht tussen de cellen ontdaan van ballaststoffen. Zo kunnen infecties gestopt worden vooraleer ze de kop opsteken. Sauna verhoogt uw weerstand en maakt u zo weerbaarder tegen griepinfecties, verkoudheden, enz.

4. Sauna helpt uw lichaam te ontgiften

De meeste mensen hebben een lichte verzuring in hun lichaamsweefsel. Met andere woorden: de zuur-base balans is lichtjes uit evenwicht. Deze zuren kunnen de oorzaak zijn van een verzwakt immuunsysteem, gewrichts-, spier- en hoofdpijnen, verteringsproblemen, en vele chronische ziektes. Regelmatig saunabaden ondersteunt de afscheiding van deze schadelijke zuren.

5. Sauna voorkomt spierpijn

Door de verbeterde doorbloeding in de sauna, wordt verzuring van de spieren na het sporten voorkomen. Mensen met longproblemen zullen ook ontspanning vinden in de sauna: de bronchus spieren relaxen en laten de patiënt toe gemakkelijker te ademen.

6. Sauna voorkomt migraine

Zweten kan helpen bij het voorkomen van spanningshoofdpijn of migraine. Hoofdpijn is immers vaak het gevolg van een slechte regulering van de spanning op de bloedvaten, zoals ook het geval is bij migraine. De afwisseling van warme en koude fases bij het nemen van een sauna traint de bloedvaten zodat deze niet langer reageren met pijn op externe over-stimulatie of spanning.

7. Sauna of SANARIUM – voor schoonheid van binnenuit

Regelmatig saunabaden ondersteunt de toevoer van voedingsstoffen naar de huid en vertraagt zo de huidveroudering. Recent onderzoek bevestigt dit: het barrière effect van de huid stabiliseert bij testpersonen die regelmatig de sauna bezoeken. Ook wordt de huid grondig gereinigd in de sauna. Bij het zweten openen de poriën zich en kunnen afvalstoffen moeiteloos wordt afgevoerd.

8. Wie op regelmatige basis zweet, zal meer kunnen genieten van vakanties in warme oorden

Het gewenningseffect van regelmatig saunabaden heeft een dikwijls vergeten voordeel. Bij verre reizen naar hete en vochtige klimaatzones, of bij hoogoplopende temperaturen in het thuisland, kan u al snel lopen puffen. Doordat uw lichaam door het regelmatig saunabaden getraind is, is het gewend aan deze temperaturen en zal u ze minder snel als onaangenaam ervaren.

9. Regelmatig een sauna of SANARIUM nemen verlengt uw leven

Personen die een wekelijks saunaritueel handhaven, hebben een duidelijk verbeterde bloedcirculatie. In de sauna of het SANARIUM trainen zij alle basisfuncties van hun lichaam. In dit opzicht heeft de sauna een soortgelijk effect op uw lichaam als regelmatig en intensief sporten. Zo draagt de sauna zijn steentje bij aan het vertragen van het verouderingsproces en het handhaven van uw levenskwaliteit.

10. In de sauna of het SANARIUM komt uw lichaam tot rust

Een wekelijks saunaritueel is voor velen een individuele strategie om te ontsnappen aan de dagelijkse beslommeringen en om de uitdagingen – groot en klein – in het leven beter aan te kunnen. Een complete saunasessie (opwarmen, afkoelen en rusten) heeft een verkwikkend effect op uw lichaam en geest, en geeft u een extra boost energie om er weer tegenaan te kunnen. Vooral in de sombere herfst en winter, wanneer men de zwoele zomeravonden mist en sneller moe en uitgeput is, verlangen lichaam en geest naar extra energie. Met een KLAFS sauna of SANARIUM transformeer je je thuis tot een oase van rust en gezondheid.

Kan de sauna u helpen met stressreductie?

Stress kan vele oorzaken hebben. Zowel bij een blijde gebeurtenis (positieve stress) of bij zorgen en problemen (negatieve stress) treden er stressreacties op die niet veel van elkaar verschillen. Vaak blijft stress echter niet beperkt tot nervositeit en een ongemakkelijk gevoel. Velen voel zich lichamelijk slecht en hebben last van maagpijn, hoofdpijn, spierpijn, enz. Wetenschappers maken een onderscheid tussen de stressoorzaken, zoals bv. een afspraak met de personeelsmanager, en de stressreacties, zoals bv. spijsverteringsproblemen of hoofdpijn.

Waarom kan stress eigenlijk zo’n negatief effect hebben op je lichaam? Misschien herinnert u zich nog uit de lessen biologie dat het autonome zenuwstelsel uit twee hoofdzenuwstelsels bestaat: de sympathicus en de parasympathicus. De ene heeft een opwindend en de andere een remmend effect op onze lichaamsfuncties . Indien deze zenuwstelsels niet in evenwicht zijn, is dit een duidelijk symptoom van chronische stress. Precies dat evenwicht wordt op een gezonde manier hersteld met sauna.

Helpt een wekelijks saunaritueel tegen astma?

Voor patiënten met astma bronchiale of bronchitis met astmatische symptomen kan de sauna of het SANARIUM verlichting brengen. Bij een astma-aanval krimpen de spieren in de luchtwegen ineen. De sauna relaxt de spieren in de fijne vertakkingen van de bronchiën. Daarnaast versterkt regelmatig saunabaden het immuunsysteem, waardoor de vicieuze cirkel van infecties en astma bronchiale wordt doorbroken.

Helpt saunabaden tegen migraine?

Het is mogelijk om een migraineaanval te voorkomen door een saunabad te nemen wanneer de eerste symptomen opzetten. Eens de migraine is doorgebroken, is de sauna vanzelfsprekend niet meer geschikt. Wees dus altijd bewust van de signalen die uw lichaam u geeft. In geval van een opkomende pijn, zoals bij stresshoofdpijn of migraine, kan een vroeg bezoek aan de sauna u helpen om het ongemak te verlichten. Dit kan anders zijn voor elk individu en het is aan u om te ontdekken wat het best voelt voor uw lichaam.